Dag 10 Een dag op het lab en rondtoeren - Reisverslag uit Pacet, Indonesië van Inez Bloem - WaarBenJij.nu Dag 10 Een dag op het lab en rondtoeren - Reisverslag uit Pacet, Indonesië van Inez Bloem - WaarBenJij.nu

Dag 10 Een dag op het lab en rondtoeren

Blijf op de hoogte en volg Inez

09 September 2019 | Indonesië, Pacet

Vanmorgen werden we wat later opgehaald, dus iets langer geslapen. Was erg fijn want gisteravond hadden we een hele grote spin op de kamer, zo groot dat zelfs Matthieu snel wegsprong in eerste instantie! Dit resulteerde in zenuwachtig gelach en gegiechel van ons allebei en het duurde toch echt even voordat we konden slapen.
Hanni kwam ons ophalen met de auto en we zijn met een mooie omweg door de rijstvelden naar het lab gereden. Op het lab aangekomen hebben we eerst even op Gert gewacht en konden we de mail etc beetje bijwerken en toen zijn we gaan lunchen in de kantine. Hierna hebben we een uitgebreide rondleiding gehad door het bedrijf Agri Kultura en een stafvergadering bijgewoond. Heel erg interessant en erg leuk om te zien hoe het hier gaat. Van klein stekje naar een groter plantje, wat dan ook weer uit elkaar gesneden wordt en weer op een voedingsbodem komt om dan wortels te krijgen. Daarna worden ze tegenwoordig in plastic zakjes verpakt en dan verstuurd. Glas is erg zwaar en dus duur in transportkosten en met de plastic containers gaat het nog wel eens mis. Maar het vullen van de plastic zakjes met media(voedingsbodem) is nog wel een trucje en ook het sealen gaat nog niet zoals ze willen. Dit zijn ze dan ook nog verder aan het ontwikkelen, dat kwam ook in de vergadering goed naar voren. En ze hebben erg veel soorten, ongeveer 230! waar ze mee werken, de catalogus van Terra Nova Nurseries is een mooi overzicht. Die sturen dan ook de reageerbuisjes op waar Agri Kultura dan mee aan de slag gaat. Na de rondleiding dus de “staff-meeting”. Grappig om te zien hoe dat hier bij Gert in het bedrijf gaat. Een erg open structuur naar elkaar toe. Mister Gert Boss is wel de baas maar ze kunnen alles zeggen.
Daarna heeft Hanni ons weer opgepikt en zijn we weer een stukje wezen rondtoeren. Ze heeft veel van de cultuur hier laten zien, de marktstraatjes, een museum en tempels. In het museum mochten we nog even rondlopen en de bewaking liep met ons mee. En toen was het ineens donker. Toch nog langs een begraafplaats gereden en hier hebben we wierook stokjes aangestoken en neergezet. In het donker een bijzondere ervaring!
Toen richting huis gereden om weer gezellig met z’n allen aan tafel te eten. En we moeten morgen vroeg op, net als de kinderen, dus zijn we ook vroeg naar ons hotel gebracht. Morgen gaan we door naar Bali. We weten nu van Hanni dat veel hindoes naar Bali zijn gevlucht vanwege hun geloof. Ben erg benieuwd hoe de cultuur daar zal zijn in vergelijking tot hier op Java……